Vanliga frågor – Transportörer
Här har vi samlat vanliga frågor och svar för att ge dig den information du behöver om våra tjänster. Vi genomför resor med alla typer av transportmedel såsom tåg, flyg, båt, buss och anpassade taxifordon. Som resebyrå har vi avtal som möjliggör bokning av det mest lämpliga transportmedlet för varje resa, beroende på resenärens behov och det beslut som fattats om resan.
Här hittar du relevant information. Du kan också ringa oss om du har frågor. Vår erfarna personal hjälper gärna till.
Vanliga frågor: Resenärer – Handläggare – Transportörer
Vanliga frågor Transportörer
Hur går det till att få köruppdrag från Riksfärdtjänsten?
Kommuner eller regioner beställer resan via oss. Resorna bokas i ett resebyråsystem och vårt egenutvecklade affärssystem, där vi planerar resor för att utnyttja transportmedel och fordon så effektivt som möjligt. När det gäller taxi och specialfordonsresor får ni som transportör uppdraget via Riksfärdtjänstens Taxiportal, vanligtvis fem dygn, men minst två dygn, före resan.
Vem får utföra transporterna?
Alla taxiföretag som uppfyller samhällets krav kan få uppdrag. Vi förväntar oss att ni som utförare genomför drogtester och kontrollerar förarlegitimationer regelbundet. Dessutom ska ni två dagar innan resan kontakta resenären för att stämma av detaljerna och ge era kontaktuppgifter. Denna kontakt uppskattas mycket av resenärerna.
Hur väljs transportören för ett uppdrag?
Vi väljer oftast den transportör som erbjuder det lägsta priset på avreseorten, destinationsorten eller en ort längs resvägen. Om ert pris är konkurrenskraftigt kan ni även få hämta resenärer på andra orter.
Hur beräknas priset för ett köruppdrag?
Priset baseras på körsträckan som beräknas via Google Maps på adressnivå. Ersättningen bestäms automatiskt utifrån körsträcka och avtalat pris. Om ni är osäkra på vilken väg vi har beräknat, kan ni alltid kontakta oss för klargöranden. Ni får halv ersättning för returkörningar.
Hur får vi betalt för våra uppdrag?
Ni slipper hantera fakturor. Ersättningen för utförda uppdrag sätts automatiskt in på ert post- eller bankgirokonto en gång per månad. En avräkning för föregående månad med en sammanställning av alla uppdrag och ersättningar finns att se i Taxiportalen i mitten av månaden. Pengarna kommer alltid in senast sista bankdagen varje månad.
Vad händer om resenären inte kan åka med specialfordon?
Om resenären inte kan åka med specialfordon anges detta vid beställningen. Resenärer som har tillstånd för framsätesåkning kan samordnas i specialfordon, eftersom alla platser i fordonet har tillräckligt med utrymme och räknas som framsäten. Specialfordon har dessutom lift eller ramp för enklare påstigning.
Vad ska resenären betala till föraren?
Information om vilka egenavgifter resenären och eventuella medresenärer ska betala direkt till föraren framgår i köruppdraget.
Övriga frågor
Hittar du inte svar på din fråga? Kontakta oss!