Vanliga frågor – Handläggare
För att underlätta handläggningen av riksfärdtjänst har vi samlat vanliga frågor och svar om ansökningar och resor. I mindre kommuner är ansökningarna ofta få, vilket kan göra det svårt för handläggare med många andra uppgifter att hålla sig uppdaterade.
Här hittar du relevant information. Du kan också ringa oss om du har frågor. Vår erfarna personal hjälper gärna till.
Vanliga frågor: Resenärer – Handläggare – Transportörer
Vanliga frågor Handläggare
Taxi och Specialfordon
Varför ska vi underlätta för samplanering?
När du ger möjlighet till samordning så sänks kostnaden. Ge därför möjlighet till samordning genom att låta oss få ändra på resenärens önskade avresetid. Har kunden en tid att passa så uppge den och överlåt till oss sätta avresetiden utifrån tidsåtgång vid eventuell samåkning.
Hur fungerar det vid beställning av taxi eller specialfordon?
När taxi eller specialfordon bokas, hämtar chauffören resenären vid dörren och hjälper till hela vägen till måladressen. Chauffören hjälper även till med att lasta i och ur under resan. Resenären behöver inte kunna orientera sig själv.
Hur långt i förväg måste taxiresor beställas?
För taxiresor gäller att de måste beställas minst 5 dagar i förväg, även om resenären har ett tillstånd. Om resan är mycket brådskande försöker vi alltid hjälpa till, även med kort varsel.
Vad ska vi informera resenären om inför resan?
Vid taxiresor ringer taxibolaget upp resenären senast 2 dagar innan resan för att bekräfta. Be resenären skriva ner telefonnumret till taxibolaget, så de kan nå dem om något händer. Om ingen kontakt har skett 2 dagar innan, ska resenären kontakta Riksfärdtjänsten dagen före resan på telefonnummer 016-15 05 50.
Hur bokas resa med rullstol?
Om resenären måste sitta kvar i sin rullstol under resan ska specialfordon bokas. Om rullstolen är liten och resenären kan flytta över till ett bilsäte med lite stöd kan taxi bokas istället.
Vad händer om resenären inte kan åka med specialfordon?
Om resenären inte kan åka med specialfordon måste detta anges vid beställningen. Resenärer som har tillstånd för framsätesåkning kan samordnas i bussar, eftersom alla platser i bussen har tillräckligt med utrymme och räknas som framsäten. Bussarna har dessutom lift eller ramp för enklare påstigning.
Kan medresenär eller ledsagare hämtas på en annan adress?
Nej, medresenärer och ledsagare ska hämtas och lämnas på samma adress som resenären.
Ska medföljande barn betala för resan?
Om inget annat framgår av beslutet, betalar medföljande barn samma egenavgift som resenären, oavsett barnets ålder, eftersom de tar upp en plats i bilen. Vid många resor följer vi reglerna för tågresor, där barn under 16 år reser utan kostnad.
Hur mycket bagage kan resenären ta med sig?
Resenären får ta med sig så mycket bagage som de kan bära själv, vilket är maximalt två väskor per person utöver nödvändiga hjälpmedel. Alla hjälpmedel ska anges vid beställningen.
Vad ska vi tänka på vid hämtning på flygplats?
Om resenären ska hämtas på flygplats, ange flightnummer och gärna terminal för att minska risken för förseningar. Vid ändring av flyg eller tåg är det resenärens ansvar att meddela Riksfärdtjänsten eller taxibolaget om de nya tiderna.
Tåg, flyg eller båt
Vad ska vi tänka på när resenären ska resa med tåg till ett flyg?
Var försiktig med att låta en längre tågresa ansluta till flyget. Om tåget blir försenat och resenären missar sitt flyg, kommer tågoperatören inte att ersätta eller hjälpa resenären vidare till sitt resmål. Det är därför viktigt att överväga andra alternativ.
Är det alltid bäst att välja tåg för anslutningsresor?
Nej, inte alltid. Om anslutningsresan är lång och själva tågresan kort, kan det vara bättre att välja taxi eller specialfordon istället. Lägre priser på vanlig riksfärdtjänsttaxi eller specialfordon, samt möjligheten till samplanering, kan göra det mer kostnadseffektivt att avstå från korta tågresor.
Vad händer om vi behöver skicka biljetter med expressbrev?
Om tågbiljetter måste skickas med expressbrev debiteras kostnaden till kommunen eller resenären, beroende på vem som orsakat den sena bokningen.
Vad gäller vid ombokning eller avbokning av resor?
Om en resa måste bokas om eller avbokas, ska Riksfärdtjänsten kontaktas för att eventuellt boka om eller avbeställa anslutningstaxi eller specialfordon.
Vad är skillnaden mellan medresenär och ledsagare?
En ledsagare hjälper resenären under hela resan och kan vara en anhörig eller personal från kommunen. Kommunen betalar ledsagarens biljettkostnad när ledsagare beviljas. En medresenär har inget ansvar för att hjälpa resenären och betalar sin egen biljett.
Hur fungerar det om ledsagaren inte ska stanna på resmålet?
Om ledsagaren bara följer med resenären och sedan åker tillbaka direkt, är det viktigt att det framgår i beslutet om Riksfärdtjänsten ska hjälpa till att boka ledsagarens återresa.
Vad krävs för att resenären ska få åka själv?
För att resenären ska få åka själv med tåg måste resenären kunna ta till sig information om eventuella problem under resan, som exempelvis ett stopp där tåget behöver utrymmas. Resenären måste själv kunna hantera sådana situationer. Om detta inte är möjligt behövs en ledsagare.
Kan resenären resa själv utan ledsagare?
Ja, ibland kan resenären klara tåg- och flygresor med den hjälp som Riksfärdtjänsten kan boka via tåg- och flygoperatörer samt anslutningsresor. Det är dock viktigt att tänka på att resenären på vissa platser måste kunna orientera sig själv, exempelvis till incheckningsdisk eller säkerhetskontroll.
Övrigt
Vad är viktigt att tänka på vid fakturering?
För att fakturan ska bli korrekt är det viktigt att tydligt ange vilken kommun eller stadsdelsförvaltning samt vilken handläggare (inklusive telefonnummer) som har utfärdat tillståndet eller gjort beställningen.
Kan vi få prisuppgifter inför en lång resa?
Ja, vid beställning av längre resor kan det vara bra att fråga oss om pris för att kunna jämföra olika färdsätt. Vi hjälper gärna till att svara på frågor om olika transportmedel, byten och priser. Kontakta oss för mer information.
Hur ska taxitillstånd begränsas?
Vid generella tillstånd för taxi är det bra att sätta en geografisk begränsning, till exempel inom ett visst län, mellan vissa orter eller ett visst antal mil från bostaden. Om taxitillståndet är obegränsat kan det leda till att resenären beställer en mycket lång och kostsam taxiresa.
Vad är skillnaden mellan medresenär och ledsagare?
Ledsagare beviljas när resenären inte kan resa på egen hand. Kommunen står då för ledsagarens reskostnad.
Medresenär är en person som följer med på resan utan att vara ledsagare. Vid flyg-, tåg- eller båtresor betalar medresenären hela biljettkostnaden själv.
Övriga frågor
Hittar du inte svar på din fråga? Kontakta oss!