Saker att tänka på
Handläggning av ansökningar om riksfärdtjänst är en kommunal uppgift men kan även lämnas över till regionen. Det är självfallet så att det är de kommunala reglerna eller i förekommande fall regionernas regler som gäller i samverkan med gällande lagstiftning. Ansökningar om riksfärdtjänstresor är i mindre kommuner vanligtvis få. Som handläggare har man många olika uppgifter och då kan en av de mindre förekommande vara beslut om riksfärdtjänst. Det kan göra det svårt att hålla sig uppdaterad på rutiner. Vi får därför ofta frågor från nya handläggare eller handläggare som har få ärenden. Därför har vi sammanställt en sida med lite tips och information som kan hjälpa dig. Självklart går det alltid bra att ringa till oss om du undrar något. Vår personal har lång erfarenhet av svara på olika frågor.
Taxi och specialfordon
Viktigt att tänka på!
Tänk på att samordning sänker kostnaden. Ge därför möjlighet till samordning genom att låta oss få ändra på resenärens önskade avresetid. Har kunden en tid att passa så uppge den och överlåt till oss sätta avresetiden utifrån tidsåtgång vid eventuell samåkning.
Så här funkar det
Om taxi/specialfordon väljs så hämtar chauffören resenärerna vid dörren och följer dem in på den adress de reser till. Chauffören är behjälplig under resan med i och urlastning. Resenären behöver inte själv kunna orientera sig.
5 dagars förbeställning av taxiresor
5 dagars förbeställning av taxiresor gäller även där resenären har ”tillstånd”. Vi försöker naturligtvis alltid att hjälpa till om det finns angelägna resor med kortare framförhållning.
Viktig information till resenären
Informera resenärerna om att vid taxi och specialfordonsresor är ”biljetten för resan” att taxibolaget ringer upp på telefon senast 2 dagar innan avresa. Be resenären att skriva ner taxibolagets telefonnummer när de ringer upp. Detta kan vara bra att ha om något skulle inträffa utanför Riksfärdtjänstens öppettider. Om resenären har några frågor eller om taxi inte ringt 2 dagar innan avresan, be då resenären att ringa till Riksfärdtjänsten på vårt telefonnummer 016-15 05 50 dagen före resan.
Rullstol
Behöver resenären sitta i sin rullstol under resan bokas specialfordon. Är rullstolen av mindre modell och resenären (ev med lite stöd) själv kan flytta över till bilsäte kan denne resa med taxi.
Resenären kan ej åka handikappbuss
Om resenären inte kan åka handikappbuss måste detta meddelas på beställningen. Personer som är beviljade framsätesåkning kan samordnas i buss i och med att alla platser i buss erbjuder bra utrymmen och därför räknas som framsäte. Det behöver inte vara svårare att komma upp i en buss då det antingen finns lift eller ramp på bussarna.
Medresenär och Ledsagare
Medresenär och ledsagare kan inte hämtas/lämnas på annan adress än resenärens.
Medföljande barn, skriv i om och i så fall hur mycket barnet skall betala. Många följer avgiften som medföljande barn betalar vid tågresor. Där reser medföljande barn utan kostnad upp till 16 år. Om ingen avgift framgår av beslutet får barnet betala samma egenavgift som huvudresenären oavsett barnets ålder. Anledningen är att de tar upp en plats i bilen.
Bagage
Hämtning på flygplats
Flyg, tåg och båt
Viktigt att tänka på!
Är andra alternativ bättre?
Skicka biljetter med expressbrev
Ombokning och avbokning
Medresenär och Ledsagare
Ledsagaren är en person som är resenären behjälplig under resan. Ledsagaren är ofta någon anhörig till resenären eller personal från kommunen. När ledsagare beviljas står kommunen för ledsagarens biljettkostnad. Medresenären har inget ansvar för att hjälpa resenären under resan och betalar hela biljettkostnaden själv.
Ledsagaren är ibland bara med under resan för att hjälpa kunden och stannar inte på resmålet utan reser tillbaka omgående. Om Riksfärdtjänsten ska hjälpa till att boka ledsagarens återresa är det viktigt att det framgår av beslutet.