Övriga uppdrag
Riksfärdtjänsten Sverige AB utför även andra uppdrag. Flera av dessa är stora uppdrag och det finns oftast en koppling till vår stora erfarenhet at service till personer med särskilda behov.

Teletal
Teletal erbjuder ett kostnadsfritt trepartssamtal där en samtalsförmedlare på Teletal hjälper personer med särskilda behov att ringa helt vanliga telefonsamtal. Teletal ger stöd med att till exempel skriva anteckningar från samtalet, förtydliga tala och hjälpa till med knappval i växlar. Teletal är en rikstäckande tjänst som vi gör på uppdrag av Post och telestyrelsen. Vi hanterar omkring 40 000 samtal årligen.
Tjänsten är öppen för alla, kräver ingen bokning och går att använda både inom Sverige (020-22 11 44) och från utlandet (0046-8 21 11 19).
Öppettiderna är måndag-fredag 07.30-20.00 och lördag-söndag 12.00-16.00.
För mer information, besök www.teletal.se.

Stationsledsagning
Vid tågresor erbjuds kostnadsfri ledsagning på många av landets järnvägsstationer. Ledsagning erbjuds också på vissa bussterminaler i landet när man reser med buss. Bokning av ledsagning sker hos trafikoperatören där man bokar sin biljett och tjänsten är kostnadsfri.
Riksfärdtjänsten ansvarar för den sambandscentral som planerar och bevakar alla ledsagningsuppdrag i realtid. Om något inträffar under resan som påverkar ledsagningen kontaktar resenären vår sambandscentral. Vi ansvarar för att utbilda alla ledsagare som möter resenärerna. Flera av ledsagarna är anställda av Riksfärdtjänsten men också taxibolag utför uppdrag. Vi utför mer än 20 000 ledsagningar årligen över hela landet. Riksfärdtjänsten utför uppdraget åt Trafikverket och har varit leverantör av tjänsten sedan 2009.

Kvalitativa studier
På uppdrag av kommuner och regioner genomför vi studier och informationsinsatser mot målgruppen äldre, t.ex. personer som har insatser från kommunen. Riksfärdtjänstens medarbetare har stor vana att samtala med målgruppen vilket gör att vi på ett naturligt sätt kan skapa förtroendefulla samtal.
För Staffanstorps kommun har vi genomfört flera uppdrag. Som ett led i att minska ensamhet har vi ringt upp kommunens medborgare i åldern 75-80år och informerat om kommunens aktiviteter, andra intressenters aktiviteter samt förmedlat kontakt med kommunen, kyrkan och organisationer. En uppskattad insats från medborgarna och ett bra verktyg för kommunen att få en inblick i vilka aktiviteter medborgarna känner till och vad medborgarna tycker om verksamheterna samtidigt som vi spridit information till de som inte känner till aktiviteterna.
Vi genomför också undersökningar om hur medborgarna upplever sina hemtjänstinsatser. Detta görs genom intervjuer med den som har insatsen. För samtliga uppdrag lämnar vi en slutrapport till kunden att presentera i lämpliga forum.
Riksfärdtjänsten har genomfört hundratals samtal för dessa uppdrag.